لینک سازی داخلی سایت و نکات حائز اهمیت

/, مقالات/لینک سازی داخلی سایت و نکات حائز اهمیت

لینک سازی داخلی سایت و نکات حائز اهمیت

شاید شما هم از آن دسته وبمسترانی باشید که روزانه مقالات و محتوا های بسیاری را در وبسایت و وبلاگ خود منتشر میکنید. این مقاله را مخصوص شما نوشته ام. یه روش عالی برای افزایش بازدید سایت، بهبود رتبه و رنک سایت و بهبود وضعیت مقالات قبلی وجود دارد که به آن لینک سازی داخلی میگویند. همانطور که میدانید لینک سازی و لینک بیلدینگ ها یک تکنیک مهم برای سئو است. مقاله امروز را با تعریف و توضیحاتی از لینک داخلی شروع میکنیم و در آخر چند نکته مهم و حائز اهمیت را بررسی مینمایید. پیشنهاد میکنم تا پایان مقاله با ما باشید و این مقاله را برای دوستان و همکاران خود ارسال کنید…

لینک سازی داخلی چیست؟

به صورت کلی، لینکی که یکی از صفحات وبسایت شما را به صفحه ای دیگر از وبسایتتان متصل میکند؛ لینک داخلی یا Internal link میگویید. معمولا وبسایت های که بیشتر از یک صفحه دارند، با استفاده از قابلیت لینک سازی داخلی صفحات خود را به یک دیگر متصل میکنند.

معمولا وبسایت های حرفه ای برای خود یک دسته بندی به شکل انبار دارند که تمام صفحات سایت به صفحه ای اصلی متصل است. اما اصلا جای نگرانی نیست، وجود اینگونه دسته بندی ها الزامی نیست. درواقع ما لینک دادن از متن های شما به صفحات مختلف را بررسی میکنیم. به عنوان مثلا مقالات قبلی رستا آی تی یا همین مقاله که در حال مطالعه هستید را ببینید. برخی از لینک موجود در آنها شما را به صفحه ای دیگر از سایت ما منتقل میکند. این نوع لینک دقیقا مفهوم لینک سازی داخلی است.

آیا لینک سازی داخلی برای سئو مفید است؟

لینک سازی داخلی
لینک سازی داخلی و سئو

از آغاز پیدایش گوگل تا اکنون تغییرات زیادی در فاکتور های بررسی و الگوریتم های گوگل داشته ایم.
با این وجود اکثر وبسایت ها به روش های سئو کلاه سفید روی آورده اند. این یعنی خود گوگل نیز در تلاش است که جلو تقلب کردن شما را بگیرد. به صورت جد میتوان گفت امروزه گول زدن گوگل و روش های کلاه سیاه غیر ممکن یا بسیار سخت است.
برای همین همه، روش های سئو کلاه سفید را پیشنهاد میکنند. حال جالب است بدانید لینک سازی داخلی یکی از مهم ترین تکنیک های سئو کلاه سفید است!

متن بالا را ببینید! در آن دو کلمه سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه دارای لینک میباشد. با کلیک بر روی آنها شما به صفحه دیگر از سایت منتقل میشوید. این همان لینک سازی داخلی است!

مزایای لینک سازی داخلی

حال که با لینک های داخلی آشنا شدید و اهمیت آن برای سئو را دانستید، بهتر است چند مورد از مزایا و خوبی های لینک های داخلی را بگوییم:

۱-لیک سازی داخلی به ایندکس شدن صفحات شما کمک میکند

ربات های خزنده گوگل (Crawlers) برای یافتن و ایندکس کردن وب سایت ها، لینک های موجود در اینترنت را دنبال می کنند. ربات های گوگل با دنبال کردن لینک ها، صفحات وب سایت ها را یافته و ایندکس می کنند. اگر وب سایت شما لینک سازی داخلی قدرتمندی داشته باشد، کرالرهای گوگل محتوای جدید وب سایت تان را راحت تر پیدا می کنند.

۲- لینک گیری محتوای قدیمی سایت شما

اگر به بررسی بک لینک های خود بپردازید، متوجه میشوید که بسیاری از آنها به صفحه اصلی شما اشاره دارند. جالب است بدانید این لینک ها اصلا برای سئو مفید نیستند! شما باید به صفحات مختلف سایتتان لینک دهید. همین جاست که لینک سازی داخلی به بهبود وضعیت شما کمک میکند.

۳-انتقال قدرت به صفحات داخلی سایت

اگر درباره سئو مطالعاتی داشته باشید، با عبارتی تحت عنوان Link Juice  رو به رو شده اید. Link Juice  مفهمومی قدیمی و شاید منسوخ شده از سئو است.
هنگامی که صفحه اصلی شما یک بک لینک دریافت کند، بخش از اعتبار و ارزش آن به صفحات داخلی شما منتقل میشود. با این وجود تجربه نشان داده است هرچه لینک سازی داخلی شما بهتر و دقیق تر باشد رتبه بهتری در جستجو ها دریافت میکنید.

۴-لینک سازی داخلی برای کابران شما مفید است

مهم ترین مزیت لینک های داخلی، همین موضوع است. شما هم بار ها شده که در هنگام مطالعه مقاله ای دوست داشته باشید منابع و مطالب مرتبط پیرامون آن را نیز مطالعه کنید. شاید این لینک سازی داخلی نتواند به صورت مستقیم کاربران را به مشتری تبدیل کند، اما قطعا در بازاریابی و جذب مشتری موثر است.

چند نکته حائز اهمیت از لینک های داخلی

اولین چیزی که باید بدانید این است که ما چند نوع لینک داخلی داریم.

لینک های هدر

 لینک های فوتر

 لینک های نویگیشن

 لینک های محتوا یا کانتینت

لینک سازی داخلی در سایت
لینک سازی داخلی در سایت

  برخی از این لینک های داخلی ارزش بیشتری دارند و  اعتبار بیشتری را به آن صفحه ای که لینک داده شده است منتقل میکنند. در زیر به چند نکته مهم و موثر اشاره میکنیم:  

۱-لینک های داخل محتوا نسبت به لینک های نویگیشن، ارزش بیشتری را دارند

یک کلام! لینک های داخلی موجود در محتوای شما اعتبار بیشتری نسبت به لینک های داخلی موجود در نویگیشن دارد. به عنوان مثال اگر من در این مقاله به صفحه از سایت لینک داخلی بدهم، گوگل به آن صفحه اعتبار میدهد. اما اگر در نویگیشن سایت به صفحه ای لینک دهم، اعتبار گوگل کم تر است.

۲-لینک سازی داخلی در فوتر بی ارزش شده است

بسیاری از سایت ها در بخش فوتر خود به صفحات مختلف سایتشان لینک میدهد. جالب است بدانید این نوع لینک ها برای گوگل هیچ ارزشی ندارند به غیر از اینکه به سریع ایندکس شدن آن صفحه کمک میکند.
پس اگر در فوتر سایت خود میخواهید لینک دهید، توجه داشته باشید حتما در بالاتر و در محتوا نیز لینک دهی داشته باشید.

۳-لینک های داخلی باید خوانایی کافی را داشته باشد

برخی از لینک ها وجود دارد که با تغییراتی در کد های CSS خوانایی کافی را از دست دانده اند، مثلا به برخی رنگ پس زمینه اضافه شده است. یا فونت آنها انقدر ریز است که قابلیت خوانایی و دسترسی کاربران به آن کاهش یافته است.
اینگونه لیک سازی داخلی نیز از نظر گوگل هیچ ارزشی نخواهد داشت. در واقع اگر لینک به سادگی برای کاربر قابل دسترسی و کلیک کردن نباشد، بی فایده است

۴-استفاده از چند لینک با انکر تکست های مختلف به یک URL

مهم ترین نکته ای که میتوان گفت همین موضوع است. تقریبا اکثر وبمستران از آن بی خبر اند! فرض کنید در بالای صفحه ( در بخش هدر) من لینکی داخلی با انکرتکست موشن گرافیک قرار داده باشم.
حال پایین تر و در محتوا نیز با انکر تکست نمایش متحرک همان لینک را میدهم. در این حالت گوگل این دو لینک را فقط یکی حساب میکند و اولین انکرتکست را در نظر میگیرد.
پس اینکه با انکرتکست های مختلف به یک صفحه لینک دهید بی فایده است.

۵-زیاده روی در استفاده از لینک داخلی

لینک سازی داخلی خوب است، اما به موقع و به اندازه؛ بسیاری از وبمستران فقط بر روی یک صفحه تمرکز میکنند و تا میتوانند در محتوا و قسمت های مختلف سایتشان به آن صفحه لینک داخلی میدهند. بهتر است همه صفحات سایت را درنظر بگیرید و زیاده روی نکنید.

۶-لینک های داخلی نباید از نوع onfollow باشد

این نکته بسیار ساده است، در لینک سازی های داخلی از تگ onfollow استفاده نکنید. این کار باعث بی ارزش و بی اهمیت شدن لینک شما میشود.

۷-به صفحات مهم سایت لینک دهید

به بهترین و محبوب ترین صفحات خود لینک دهید. به عنوان مثال اگر صفحه ای در سایت شما باشد که باعث افزایش رنک شما شده است، حتما به آن صفحه لینک داخلی بدهید. در این صورت است که لینک سازی داخلی ارزشی فراتر از سئو پیدا میکند. اگر لینک سازی داخلی بتواند بازدید صفحات محبوب شما را افزایش دهد؛ قطعا پیروزی بزرگی در انتظار شما است.

جمع بندی

همانطور که دیدید لینک سازی داخلی چنان سخت نیست، شما میتوانید خیلی راحت و ساده به صفحات مختلف سایتتان لینک بدهید و تاثیرات مثبت آن بر سئو را بررسی کنید.
پس ما با یک تکنیک خیلی ساده و در عین حال موثر روبه رو هستیم. در مقاله امروز سعی شد شما را به صورت کلی با لینک سازی داخلی آشنا کنیم و به برخی از مهم ترین نکات آن اشاره کنیم.
اگر در این باره سوال یا ابهامی دارد آن را برای ما دیدگاه کنید تا متخخصصان رستا آی تی پاسخگو شما باشند.

توسط | ۱۳۹۸-۵-۱۱ ۱۳:۲۵:۱۶ +۰۴:۳۰ اردیبهشت ۸ام, ۱۳۹۸|سئو, مقالات|بدون دیدگاه

درباره نویسنده:

سلام! امیر طاهری هستم چند سالی میشه در حوزه طراحی وبسایت های وردپرس و سئو و بهینه سازی برای موتور های جستجوگر فعالیت میکنم. خوشحالم که افتخار همکاری با تیم رستا آی تی نصیبم شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

5 × 5 =