الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل

/, مقالات/الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل

الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل

موتور جستجوگر گوگل یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین موتورهای جستجو در دنیاست. این موتور جستجو به‌صورت متوسط روزانه حدود ۶۰ میلیارد بار برای جستجو کلمات کلیدی و عبارت مختلف استفاده می‌شود. موتور جستجوگر گوگل برای مدیریت این حجم بالا از درخواست‌ها، در سال‌های اخیر ( سال ۲۰۱۱ ) شروع به بروسانی الگوریتم‌های جستجوی خود کرد. طبق این الگوریتم ها وبسایت هایی که از آن‌ها پیروی می‌کنند در صدر نتایج جستجوی قرار می‌گیرند.

مدیران وب‌سایت‌های مختلف، روزانه در تلاش هستند که وب‌سایت خود را در صدر نتایج موتور جستجوگر گوگل قرار دهند، یا به عبارتی سئو سایت خود را بهبود بخشند. در این مقاله قصد داریم شمارا با جدیدترین الگوریتم‌های گوگل آشنا کنیم و راهکارهایی برای بهبود سئو سایت شما بیاوریم. با رستا آی تی همراه باشید…

الگوریتم چیست ؟

الگوریتم به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند و مسئله‌ای را حل می‌کنند (شیوه محاسبه معدل در مدرسه‌ها را می‌توان نمونه‌ای از این الگوریتم‌ها دانست).

تمام الگوریتم‌ها شرایط و معیارهایی را دارا می‌باشند. این شرایط و معیارها عبارت است از : ورودی، خروجی، قطعیت و محدودیت؛ یک الگوریتم باید یک یا چندین پارامتر را به‌عنوان ورودی بپذیرد(ورودی) و حداقل یک کمیت و پارامتر را به‌عنوان خروجی تولید کند(خروجی). زبان الگوریتم باید به‌صورت دقیق و بی‌ابهام باشد(قطعیت) و هر الگوریتم شروع و پایان مشخصی (محدودیت) دارد.

الگوریتم موتور جستجوگر گوگل

الگوریتم‌های موتور جستجوگر گوگل برای بهینه‌سازی و سئو وب‌سایت‌ها در گوگل مورداستفاده قرار می‌گیرد. فرآیندی که طی آن موتور جستجوگر گوگل وب‌سایت‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، الگوریتم گفته می‌شود. این الگوریتم‌ها شامل معادلات گوناگون و متفاوتی هستند که هیچ‌کس از آن معادلات خبر ندارد. درواقع الگوریتم‌ها به شکل ریاضی می‌باشند که محتویات و اطلاعات توسط آن‌ها طبقه‌بندی می‌شود تا زمانی که کاربر به این داده‌ها احتیاج داشته باشد.

معرفی الگوریتم‌های موتور جستجوگر گوگل

در کل الگوریتم‌های موتور جستجوگر گوگل به دودسته اصلی و جانبی تقسیم‌بندی می‌شوند. الگوریتم‌های اصلی ، جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف سایت‌های اینترنتی را رتبه‌بندی می‌کنند. الگوریتم‌های جانبی نیز برای شناسایی سایت‌های اسپم و بهبود نتایج جستجو کاربر استفاده می‌شود. برخی از الگوریتم‌های دسته دوم موتور جستجوگر گوگل عبارت است از : پاندا ، پنگوئن ، مرغ مگس‌خوار ، کبوتر ، گورخر و… که در ادامه تک‌تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

الگوریتم موتور جستجوگر گوگل

الگوریتم موتور جستجوگر گوگل

الگوریتم پاندا موتور جستجوگر گوگل

در فوریه سال ۲۰۱۱، گوگل به شکل آرام و بی‌سروصدا، الگوریتم مهمی به نام «پاندا» را منتشر کرد.الگوریتم پاندا موتور جستجوگر گوگل وظیفه شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت‌های دیگر، و روش‌های تقلب در داخل سایت را به عهده دارد. این الگوریتم بی‌سروصدا یک زنگ خطر برای وب‌سایت‌هایی بود که کیفیت پایینی دارند و محتوای تکراری یا به عبارتی کپی را ارائه می‌دهند. با استفاده از پاندا، هزاران مالک وب‌سایت شاهد افت شدید رتبه وب‌سایت خود بودند، درحالی‌که بسیاری دیگر صعود قابل‌توجهی را کسب کردند.

الگوریتم پنگوئن موتور جستجوگر گوگل

انتشار الگوریتم پاندا در حدود ۱۲ درصد بر بهبود نتایج جستجو کاربران تأثیر داشت. اما گوگل در ماه‌های بعدی چندین ویرایش از پاندا را منتشر کرد تا در آوریل سال ۲۰۱۲، الگوریتم جدیدی بانام پنگوئن معرفی شد.الگوریتم پنگوئن موتور جستجوگر گوگل وظیفه شناسایی لینک‌های اسپم و سایت‌هایی را که برای بهبود رتبه خود بک لینک خریداری می‌کنند را بر عهده دارد. پنگوئن با شناسایی سایت‌هایی که از لینک سازی کلاه‌سیاه استفاده می‌کنند، آن‌ها را از فهرست نتایج جستجوی خود خارج و جریمه می‌کند. گوگل نیز در یک پیام به وبمسترها گفت که از روش‌های کلاه سایه یا به عبارتی تکنیک‌های غیراخلاقی و سوءاستفاده یا شکستن الگوریتم‌های جستجو ، استفاده نکنند.

موارد جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن 

بک لینک‌های اسپم و بی‌ارزش

محتوا و مطالب بی‌کیفیت ( کوتاه و کپی شده )

بک لینک‌های زیاد در فاصله زمانی بسیار کوتاه

سایت‌هایی که بیش از ۵۰ درصد لینک‌های ورودی به آن با یک کلمه کلیدی باشد.

راه‌اندازی وب‌سایت با کلمات کلیدی بی‌ربط

الگوریتم مرغ مگس‌خوار موتور جستجوگر گوگل

اخیراً الگوریتم جدید تحت عنوان مرغ مگس‌خوار به موتور جستجوگر گوگل اضافه‌شده است. این الگوریتم برخلاف پاندا و پنگوئن،  یک افزونه آنتی اسپم نیست؛ بلکه بر روی جستجو کاربران کار می‌کند. این الگوریتم موتور جستجوگر گوگل عبارتی را که کاربران جستجو می‌کنند را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و بهترین نتایج را به نمایش می‌گذارد. ازاین‌رو برای بهبود سایت در این الگوریتم تنها کافی است بر روی عبارتی که توسط کاربران جستجو می‌شود، تمرکز کنیم. بنابراین الگوریتم مرغ مگس‌خوار تأثیر مستقیمی در رتبه سایت ندارد و صرفاً عبارتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می‌کند.

الگوریتم دزدان دریایی موتور جستجوگر گوگل 

استفاده از محتوای تکراری و کپی زنگ خطر هر وب‌سایتی است. این الگوریتم نیز به بررسی این موضوع می‌پردازد. وب‌سایت‌هایی که تولیدکننده محتوای اصلی هستند رتبه بهتری دارند.

الگوریتم کبوتر موتور جستجوگر گوگل

از در گوگل و گوگل مپ، به‌عنوان‌مثال مکان یک شرکت موشن گرافیک را جستجو کنید، گوگل فهرستی از مکان‌های نزدیک شمارا نمایش می‌دهد. این کار دقیقاً کار الگوریتم کبوتر موتور جستجوگر گوگل می‌باشد.

شرح کار الگوریتم کبوتر 

این الگوریتم اطلاعات وب‌سایت‌ها را در قفس‌هایی فرضی که دارای تعدادی کبوتر هستند قرار می‌دهد.این کبوترها هر بار که مطلبی مناسب کلمه کلیدی پیدا کنند یک نوک به آن‌ها می‌زنند. در آخر صفحاتی که بیشتر تعداد نوک را داشته باشند در نتایج گوگل بالاتر نشان داده می‌شوند.

این الگوریتم را می‌توان قطب اصلی موتور جستجوگر گوگل دانست که هنوز هیچ دستورالعملی برای بهینه سازی سایت طبق آن وجود ندارد.

الگوریتم PayDay Loan موتور جستجوگر گوگل

این الگوریتم گوگل برای مبارزه با سایت‌هایی است که از کلمات کلیدی پرکاربرد برای سایتشان استفاده می‌کنند ولی در عمل به‌نوعی اسپم انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال شما کلمه کلیدی موشن گرافیک را جستجو می‌کنید، از بین نتایج وارد وب‌سایتی می‌شود، اما محتوای موردنظر خود را پیدا نمی‌کنند. درواقع آن وب‌سایت از کلمه کلیدی پرکاربرد موشن گرافیک به‌صورت اسپم استفاده کرده است.

الگوریتم Page Layout موتور جستجوگر گوگل

بارها شده وارد وب‌سایت‌هایی می‌شود که یا به‌صورت پاپ آپ و یا به صورتی فلشی به انتشار تبلیغات می‌پردازند. این‌جور وب‌سایت‌ها علاوه بر اینکه دارای زمان لود بسیار بالا هستند، باعث می‌شود کاربر محتوای دلخواه خود را با دشواری پیدا کند. گوگل در سال‌های اخیر الگوریتم جدید به نام Page Layout برای مبارزه با این‌جور وب‌سایت‌ها طراحی کرده است.

الگوریتم Page Authority موتور جستجوگر گوگل

کیفیت محتوا ، میزان لینک ورودی از سایت‌های دیگر، تعداد بازدیدکننده و زمانی که بازدیدکننده در سایت شما می‌گذارد؛میزان Page Authority یا همان قدرت صفحه مشخص می‌شود. این میزان قدرت صفحه در بهبود نتایج گوگل، تأثیر چشمگیری دارد.

الگوریتم کافئین موتور جستجوگر گوگل

بارها درجاهای مختلف گفتیم که استفاده از شبکه‌های اجتماعی تأثیر به سزایی بر سئو و بهینه‌سازی سایت دارد. الگوریتم کافئین که مانند مرغ مگس‌خوار بر روی عبارت‌های جستجو شده تمرکز می‌کند، با این تفاوت که نگاه چشمگیری به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، تویتر، گوگل پلاس و… دارد.

الگوریتم گورخر موتور جستجوگر گوگل

با استفاده رو به افزایش از اینترنت، افراد بسیاری به طراحی فروشگاه‌های اینترنتی رو آورده‌اند.طبق الگوریتم گورخر، فروشگاه اینترنتی بی‌کیفیت و تقلبی از رتبه‌بندی‌ها خارج می‌شوند. طراحی ریسپانسیو و یا واکنش گرا فروشگاه اینترنتی ، بارکد برای تمامی محصولات، ارائه کوپن تخفیف برای تشویق مشتری ، مراحل خرید آسان و راحت برای خریدار، وجود قیمت روی کالاها، آدرس معتبر برای فروشگاه و… از مجموعه عواملی هستند که در بهبود نتایج جست‌وجو طبق این الگوریتم به شما مکم می‌کنند. فروشگاه سازهای بسیاری هستند که از تمامی این عوامل پیروی می‌کند. در این میان فروشگاه ساز ووکامرس برای وردپرس یکی از مشهورترین آن‌هاست ( برای آموزش و آشنایی با ووکامرس اینجا کلیک کنید).

الگوریتم mobilegeddon موتور جستجوگر گوگل

افزایش چشمگیر گوشی‌های هوشمند و دسترسی آسان به اینترنت همراه باعث شده راحت‌ترین راه برای ورود به یک سایت از طریق موبایل باشد. بهینه‌سازی سایت‌ها برای موبایل از سال ۲۰۱۴ شروع‌شده، مقایسه‌های آماری و پیش‌بینی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بهینه‌سازی برای موبایل یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیشرفت و رشد وب‌سایت خواهد بود.

الگوریتم mobilegeddon جزء جدیدترین الگوریتم‌های گوگل به‌حساب می‌آید که طبق آن سایت‌هایی که صفحات تبلت و گوشی‌های همراه را به‌خوبی نمایش نمی‌دهند(ریسپانسیو نیستند) به‌تدریج از نتایج جستجو گوگل حذف خواهند شد.

اولین و بهترین راه برای بهبود رتبه در این الگوریتم  استفاده از طراحی ریسپانسیو و واکنش گرا می‌باشد.در این روش کدهای HTML هم در کامپیوتر و هم در موبایل یکسان هستند ولی کدهای CSS و نحوه چیدمان اطلاعات در موبایل تغیر می‌کند. اگر از سیستم‌های تولید محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید. کافی است از قالب‌های ریسپانسیو و یا افزونه‌های کاربردی استفاده نمایید.

برای تست سایت خود که آیا با تلفن همراه سازگار است یا نه، سایت‌های گوناگونی مانند http://Mattkersley.con/responsive/ می‌باشد. امام بهترین راه تست سایت در موبایل شخصی خود می‌باشد.

جمع‌بندی 

موتور جستجوگر گوگل یکی از بزرگ‌ترین و معرف‌ترین موتورهای جستجو می‌باشد. این موتور برای نمایش نتایج از الگوریتم‌های بسیار پیچیده و حرفه‌ای استفاده می‌کنند. گوگل هدف خود را بر این موضوع متمرکز نموده است که کاربران بهترین تجربه ممکن را در جستجو خود داشته باشند. بنابراین درصورتی‌که وب‌سایت خود را طبق این الگوریتم‌ها مدیریت کنند، موفقیت شما تضمین خواهد شد. در این مقاله تمامی الگوریتم‌های شناخته‌شده گوگل را بررسی کردیم. امیدواریم از این مقاله استفاده کامل برده باشید.

توسط | ۱۳۹۷-۸-۱۶ ۱۰:۴۰:۲۹ +۰۳:۳۰ شهریور ۳۰ام, ۱۳۹۷|سئو, مقالات|بدون دیدگاه

درباره نویسنده:

دیدگاه خود را بنویسید

4 × یک =