تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن گسترده است. این هنرها دو اصطلاح مجزا هستند که به‌عنوان بخشی از صنعت سرگرمی و رسانه مورداستفاده قرار می‌گیرند. در میان حرف‌های مردم من متوجه شدم که افراد از انیمیشن برای موشن گرافیک استفاده می‌کنند و بالعکس؛ اما این صحیح نیشت و دو مبحث کاملاً مجزا هستند. در اکثر کشورها مردم سعی در درک اهمیت واژه‌ها و تفاوت بین آن‌ها را نداشته‌اند. در اصل یک تضاد واقعی بین این دو وجود دارد  واقعاً ۱۸۰ درجه‌ای می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت بین این دو هنر گرافیکی بپردازیم. پس اگر هنوز به درک درستی از این موضوع نرسیده‌اید، خواندن این مطلب به شدت به شما توصیه می‌شود.

تفاوت موشن و انیمیشن
تفاوت موشن و انیمیشن

چرا نیاز است تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را بدانیم؟

یک سؤال که ممکن است برای متخصصان این زمینه یا حتی افراد مبتدی در این شاخه پیش بیاید این است چرا به دانستناین موضوع نیاز داریم؟ درصورتی‌که شما تمایل به دنبال کردن شغل خود در شاخه صنعت رسانه هستید. این مقاله دقیقاً مختص شماست. من تازه‌کارها را دیده‌ام که از اصطلاح انیمیشن به جای موشن گرافیک استفاده می‌کنند. من فکر می‌کردم این دو هنر یکسان هستند. شما با درک این تفاوت قادر می‌شوید تا اطلاعات را در این زمینه درک کنید. با دانستن این تفاوت‌ها شما متوجه می‌شوید دو بخش کاملاً مجزا و منحصربه‌فرد وجود دارد که می‌توانید وارد آن شوید. یکی مربوط به پویانمایی و دیگری مربوط به گرافیک متحرک. علی رقم این تفاوت‌ها هر دو زیر یک شاخه مشخص کار می‌کنند؛ اما تفاوت بین توانایی‌های متخصصان ک تحت آن کار می‌کنند وجود دارد.

انیمیشن چیست؟

انیمیشن شاخه‌ای از علم طراحی گرافیکی است که با کشف پیشرفت تصاویر یا لبه‌ها ساخته می‌شود؛ و رویای توسعه آشکار را به ارمغان می‌آورد. در زمان حال با پیشرفت تکنولوژی، ما تنوع‌های کاری بالایی از این شاخه‌داریم که به متخصصان این شاخه کمک می‌کند انیمیشن‌های بیشتر و باکیفیت‌تری ارائه دهند. فیلم‌های انیمیشن ازلحاظ تصویری پرانرژی و خلاق هستند. در کل انیمیشن نام تکنیکی است که در آن هر فریم فیلم به‌صورت انفرادی چه به‌صورت یک گرافیک کامپیوتری یا عکاسی از یک تصویر و یا ایجاد تغییرات مکرر کوچک در یک واحد مدل تولید و سپس فیلم‌سازی انجام می‌پذیرد. تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را می‌شود با این جمله توضیح داد نمایشِ تند و پیوسته تصاویری از اثرِ هنری دوبعدی، یا موقعیت‌های مدل‌های واقعی، برای ایجاد توهم حرکت انیمیشن است. حرکت روان تصاویرِ پویا در پویانمایی‌ها، ناشی از یک خطای دید است که به دلیل پدیده ماندگاری تصاویر پدید می‌آید.

بهتر است بدانید: تعرفه ساخت موشن گرافیک

موشن گرافیک  یا جلوه‌های تصویری چیست ؟

در روشی برای این‌که انیمیشن را به یک صحنه از زندگی نزدیک می‌کند اما در گرافیک متحرک از ترکیب خطوط بسیار ساده و یا پیچیده، حجم یا شکل پدیدار می‌شود می‌توان دید. در کنار طراحی دقیق صدا که عنصر ارزشمندی در هستی محسوب می‌شود گاه سینما، انیمیشن، عکس، ویدیو، پوستر و اشیا را می‌بینیم که دنیای شگفت‌آوری را به ذهن تماشاگران هدیه می‌دهد. نقاشی مات در گرافیک متحرک استفاده می‌شود.

نقاشی مات چیست؟

تفاوت این دو را می‌توان با استفاده از اصطلاح نقاشی مات بسط داد. این اصطلاح تحت عنوان effects جلوه‌ای استفاده می‌شود. نقاشی مات نقاشی از یک صحنه، مجموعه، یا دور از منطقه است که باعث می‌شود تولیدکنندگان فیلم را به رویای دامنه‌ای که وجود ندارد و به نحوی رؤیا تلقی می‌شود ببرد. این کار دور از انتظار است و اگر عملی باشد هزینه زیادی دارد. برای شبیه‌سازی این کار از جلوه‌های بصری، جلوه‌ها و المنت‌های کامپیوتری تولیدشده در یک فیلم را به تصویر کشیده است. پس این تفاوت قابل‌تأمل است.

تفاوت های ساخت موشن و انیمیشن
تفاوت های ساخت موشن و انیمیشن

تفاوت های ساخت موشن و انیمیشن

یکی از اینها را می‌توان این‌گونه بیان کرد. گرافیک متحرک اغلب برای نشان دادن اعداد، داده‌ها و غیره استفاده می‌شود؛ مانند یک inforgraphic زنده است. درصورتی‌که انیمیشن شخصیت‌هایی دارد و اغلب زندگی واقعی افراد است مانند برنامه کودک‌ها. انیمیشن می‌تواند واقعی یا غیرواقعی باشد. همچنین می‌تواند دوبعدی یا سه‌بعدی باشد؛ اما معمولاً از داستان یا رفتار واقعی زندگی انسان را تقلید می‌کند؛ اما موشن گرافی یا جلوه‌های تصویری یک‌لایه بر روی یک ویدیو هستند. سکانس‌های ابتدایی فیلم‌ها یا لگو یا ارائه عناصر و علامت‌های رابط کاربری فرودگاه یا اپلیکیشن های موبایل و …جز شاخه موشن گرافی هستند. فضا و مجاورت در این علم لازم است. از دیگر تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن می‌توان زاویه نورپردازی صدا سخت صحنه و ادیت برای متحرک سازی گرافیک داستان برشمرد که لازم است.

بیشتر بدانید: کاربردهای موشن گرافیک

تشابه انیمیشن و موشن

علاوه بر این موضوع شباهت‌هایی هم دارند. ابتدا به شباهت‌های این دو می‌پردازیم. هردوی این هنرها می‌توانند یک داستان فریبنده را بیاموزند؛ و ایده‌ها و افکار پیچیده را به قطعات کوچک‌تر و قابل‌هضم تقسیم کنند؛ اما تنها یک روش برای این کار کافی نیست. با روش‌های متفاوت این کار انجام‌پذیر است. این دو هنر مشابه اما متفاوت هستند.

چه زمانی از موشن استفاده کنیم؟

بهترین زمان استفاده از موشن گرافیک وقتی است که تنها انتقال پیام به صورت کاملا جذاب و تاثیرگذار به مخاطبین برایتان اهمیت داشته باشد. یعنی اصلا نیاز آنچنانی به پیاده‌سازی یک سناریو خاص و منحصر به فرد ندارید و فقط می‌خواهید پیام خود را در کسری از ثانیه به کاربران متنقل کنید و در ذهن آن‌ها تاثیر بگذارید. در واقع این پیام در قالب جلوه‌های گرافیکی متحرک برای کاربران نمایش داده می‌شود.

چه زمانی از انیمیشن استفاده کنیم؟

بهترین تکنیک بازاریابی همیشه این بوده است که تا جای ممکن احساسات کاربر را درگیر کنید. درگیر کردن احساسات مخاطبین کار ساده‌ای نیست و نیاز به یک سناریوی قوی و هدفمند دارد. برای همین است که در اینجا ساخت انیمیشن بیش از موشن اهمیت پیدا می‌کند. چون انیمیشن در قالب یک داستان و سناریوی منحصر به فردی طراحی می‌شود که علاوه بر ذهن مخاطب، احساسات او را نیز نشانه می‌رود.

انواع فرق موشن و انیمیشن
انواع فرق موشن و انیمیشن

انواع فرق موشن و انیمیشن

انیمیشن مناسب برای روایت‌های شخصی است که شخصیت اصلی را در کانون توجه قرار می‌دهد. این شخصیت می‌تواند هرکسی باشد. مشتری شما، بنیان‌گذار شرکت شما، کارمند شرکت شما یا شرکت‌های دیگر با توجه به اهداف شرکت شما. در یک فیلم متحرک معمولاً یک مشکل مشخص وجود دارد، یک تصویر نسبتاً زنده که بیننده را وادار به عمل می‌کند (نوعی تبلیغات). ازاین‌رو تفاوت محسوس‌تر می‌شود؛ و داستان‌هایی که از طریق انیمیشن به وجود می‌آیند. آن‌هایی هستند که خیلی عام و گسترده نخواهند شد. موشن گرافیک تصاویر بزرگ را رنگ می‌کند. این در مورد داست آن‌هایی است که بالاتر از تجربه فردی هستند. داستان‌های حقیقی که بدون اشتراک گذاشتن حقایق و ارقام کامل نیستند. پس هنگامی‌که یک روایت پیچیده برای نشان دادن دارید بدون استفاده از یک قهرمان داستان و با استفاده از اعداد و ارقام بهترین روش استفاده از گرافیک متحرک می‌باشد.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن در شخصیت‌ها

در مقابل روند تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن بین داستان افسانه‌ای و آموزش یا تبلیغ تفاوت‌های زیادی دارد. اولین تمرکز این امر روی شخصیت‌هاست. این تمرکز مؤثر روی فرایندهاست. ما نمی‌توانیم بگوییم کدام‌یک بر دیگری برتری دارد؛ اما بسته به نیاز شما اولویت دارد. انیمیشن به‌طور طبیعی بیانگر داستان یا عاطفی است. می‌توان از دیگر اختلافات این را گفت. این مثال خطوطی است در یک صفحه تا زمانی که این خطوط، شخصیت‌هایی که ما می‌توانیم مرتبط کنیم به تصویر می‌کشد. حال هنگامی‌که شما مشتریان خود را می‌شناسید می‌توانید شخصیت‌هایی را که حس می‌کنید ایجاد کنید. هنگامی‌که شخصیت‌ها معنی می‌گیرند شما درک می‌کنید داستان چه باید باشد؛ و بعد از ساخت داستان نتیجه مؤثر را به‌عنوان جایزه ببینید. بینندگان فیلم کارتونی یا انیمیشن ابتدا داستان را مطلع می‌شوند بعد فیلم را خرید می‌کنند. هیچ محصول انیمیشنی ستاره نیست.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن در تبلیغات و بازاریابی

اکثراً تنها یک سهامدار اصلی وجود دارد. یا حداقل یک نفر باقدرت اختیاری برای پرداخت محصول یا ارائه خدمات برای شما. یک مشکل روشن برای این مسائل وجود دارد که باید با دستیابی به یک نتیجه خاص آن را حل کند. مشکلات باعث می‌شوند افراد دچار پریشانی شوند بنابراین یک جاذبه عاطفی قوی قدرتمند است. چون اغلب خریدها احساسی هستند؛ و مشتریان تمایل دارند محصولات و خدمات آرمان را انتخاب کنند چیزی که آن ا را هیجان‌زده کندو خودشان را ببینند البته در مورد خاص خودشان. این‌جایی است که طبیعت متمرکز در انیمیشن واقعاً می‌درخشد؛ اما اختلاف این دو در این است که گرافیک حرکتی وسیله بسیار بهتری برای بازاریابی به سایر صاحبان کسب‌وکار است.

چگونگی بازاریابی گرافیک متحرک

یکی از تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن جنبه بازاریابی آن است. مشتری‌ها به سه دلیل اصلی خدمات یا محصول را می‌خرند:

۱: صرفه‌جویی در هزینه‌ها

  1. صرفه‌جویی در زمان
  2. تبدیل پول بیشتر

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک کمک می‌کند که متوجه شوید که چگونه محصول یا سرویس شما به هرکدام از اهداف بالا کمک می‌کند. گرافیک حرکتی بهترین راه برای پیشنهاد محصول بهتر در فضای رقابتی امروز است و این تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن خاص‌تر و کارآمدتر از روش انیمیشنی عمل می‌کند.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن درفروش

ما چه نهاد تجاری یا یک فرد و کار شخصی را به عهده بگیریم. یک انسان در حال دریافت پیام شماست. تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن می‌تواند در حوزه ترغیب و تشویق آن‌ها باشد. انیمیشن در بحث‌ها و فضاهای عاطفی مؤثرتر عمل می‌کند اما در موشن گرافیک شما انتخاب بهترین محصول را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهید؛ و نتایج حاصله از استفاده از این محصولات را ذکر می‌کنید.

سفارش موشن گرافیک و انیمیشن

در این مقاله می‌توان تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را هم در ساخت و هم در نحوه استفاده بیان کردیم. انیمیشن چیزی است که در آن‌یک شخصیت موجود توسط صنعتگران با نشان دادن یک داستان توسط هنرمندان مختلف مثل نورپردازان و دیگر متخصصان ساخته‌شده است؛ اما گرافیک متحرک با المنت و جلوه تصویری متفاوت و دیگر روش‌ها نمادگرایی یا به‌صورت بالقوه خارج از تنظیم پرزرق‌وبرق عکس‌ها توسط صنعتگران این زمینه مانند نقاشان مات و متخصصان رتوسکوپینگ و غیره کنترل می‌شود. اگر قصد سفارش دارید و نمی‌دانید دقیقا باید کدام یک از این دو را برای تبلیغ کسب و کار خود انتخاب کنید، از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا