دوست دارم ابتدا یادآوری کوتاهی از تعریف عمومی موشن گرافی یا موشن گرافیک داشته باشم.
کلمه موشن گرافیک (Motion Graphic) به علم دیجیتال ترکیب و ادغام تصاویر دوبعدی با افکتهای گرافیکی و صداگذاری در رسانه گفته میشود.
درواقع با استفاده از موشن گرافیک، یک هدف خاص توضیح و اطلاعرسانی میشود که گاهی با انجام صداگذاری همراه است و گاهی تنها با استفاده از تصاویر گرافیکی و یا تصاویر فلت (flat) است.
هزینه ساخت موشن گرافیک باظرافتی که گرافیست به کار میبرد رابطه مستقیم دارد.
قبلاً هم اشاره کردم مبلغ برای هر پروژهای متفاوت است .شاید مشتری تیزری را سفارش دهد که یک مفهوم خیلی ساده را باید در یک دقیقه منتقل کند .
ولی همین سفارش نیاز به چندین روز زمان برای ساختن دارد .پس اصلاً از ظاهر یک مشتری نمیتوانید دقیقاً تخمین بزنید.
چرا موشن گرافیک سفارش دهیم؟
تکنیک موشن گرافیک در رسانه و ساخت تیزرها کاربردهای فراوانی دارد.
بهعنوانمثال ساخت تیتراژ پایانی فیلمها را میتوان نام برد. اما شما که فیلمساز نیستید!
پس چرا موشن گرافیک سفارش دهید؟ در پاسخ این پرسش میتوان کاربرد موشن گرافیک در حوزهی بازاریابی را نام برد.
ازاینرو شما صاحب هر کسبوکاری که باشید، میتوانید با موشن گرافیک موفقیت خود را تضمینی کنید.
این موضوع اصلیترین موضوع و اولین قدم برای ثبت سفارش شما است.
هزینه ساخت موشن گرافیک
تعرفه به نوع پروژه بستگی دارد. اینکه شما چه نوع پروژهای را برای ساخت تیزر موشن گرافیک مدنظر دارد مؤثر است.
مواردی همچون نوع گوینده، زمان تیزر موشن گرافیک، نوع سناریو، حالات و نوع تصاویر و… همگی اهمیت دارند.
بنابراین در ادامه چند نوع از کسب کارها را نامبردهایم و بررسی کردهایم.
هزینه ساخت موشن گرافیک برای افراد صوتی
شاید بعضی از افراد روی صوت حساسیت داشته باشد. پس سعی کنید برای این قشر از یک گوینده مطابق باسلیقه مشتری استفاده کنید .
شاید یک نفر از صدای خانم بیشتر لذت میبرد یا حتی نفر دیگری صدای جدی گوینده آقا را ترجیح دهد.
پس شما بهجای مشتری تصمیم نگیرید. اجازه دهید تمام علایقش را بیان کند.
سپس با توجه به این نکات هزینه ساخت موشن گرافیک را حدس بزنید.
هزینه ساخت موشن گرافیک برای افراد تصویری
بعضی از افراد بصری هستند. یعنی روی حرکات و زیبایی کاراکترها حساسیت دارند.
برای این دسته آر افراد صوت کمتر اهمیت دارد. پس بهجای اینکه مدام از مشتری در مورد لحن گوینده سؤال کنید.
ببینید چه نوع شخصیتی برای او جذابیت دارد سپس نسبت به ریزهکاریهای کاراکتر هزینه ساخت موشن گرافیک را تخمین بزنید. ولی اکثر اوقات مشتری به پیشنهادهای شما اعتماد میکند.
هزینه ساخت موشن گرافیک برای افراد متنی
بعضی از افراد متن و شیوه ترکیب کلمات را بسیار ضروری میدانند .شاید این دسته از افراد هرگز به این شدت روی دو عمل قبلی یعنی صوت و تصویر حساسیت نداشته باشند.
ولی نگارش و املای فارسی را جز ملزومات میدانند .
پس برای این دسته حتماً با تمام دقت متنها را ویرایش کنید از فعلهای درست بهره ببرید یا عبارتهای کوتاه و مفهومی را روی اسلایدها بگزارید. مبلغ این دسته معمولاً ارزانتر از دو حالت قبل است.
مبالغ در تهران
موشن گرافیک یعنی استفاده از المانهای آماده تصویری برای تولید یک ویدئو کوتاه آموزشی یا تبلیغاتی، با این حساب هزینه ساخت موشن گرافیک حرفهای در تهران نیز ملاکهای مختلفی دارد.
مواردی مانند زمان تیزر و حرفهای بودن گرافیست در این موضوع نقش دارد.
هرچقدر یک گرافیست بتواند در ثانیههای کمتری تأثیر بیشتری بگذارد، هزینه ساخت موشن گرافیک متفاوت میشود.
هزینه ساخت موشن گرافیک در اصفهان
شاید تابهحال به این فکر نکردهاید که گروههای حرفهای در اصفهان در حال ساخت ویدئوهای تبلیغاتی هستند.
خدا را شکر ازآنجاییکه اصفهان یک از قطبهای صنعتی ایران محسوب میشود.
در هنر دیجیتال هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. هزینه ساخت موشن گرافیک در اصفهان نسبت به تهران ارزانتر است.
برای اینکه هنوز شرکتهای قدرتمندی برای ساختن ویدئوهای تبلیغاتی وجود ندارند. و بیشتر افراد حرفهای اصفهانی برای شرکتهای معروف پایتخت کار میکنند.
هزینه ساخت موشن گرافیک میلیونی شده است!!
شاید برای ساخت یک تیزر دوبعدی بعضی از افراد بیش از ده میلیون تومان دست مزد میگیرند.
ولی همان تیزر را یک نفر بهصورت پروژه آماده ویرایش میکند و یکدهم این هزینه را درخواست میکند.
اگر سری به سایتهای دورکاری بزنید مثل انجام میدم، پونیشا و …متوجه میشوید که پایینترین نرخ ممکن حدود پانصد هزار تومان برای یک دقیقه است.
این در حالی است که در ایران دقیقهای ۲ تا ۳ میلیون تومان است.
بیاهمیت بودن هزینه ساخت موشن گرافیک
باوجود متفاوت بودن نرخها در مناطق مختلف و حتی در نوع کسب کارها، استفاده از این هنر دیجیتال روزبهروز در حال افزایش است.
به نظر من منطقیترین نرخ ممکن برای موشن گرافیک همان چند میلیون تومان است.
البته برخی از افراد ثانیهای هم تعرفه تعیین میکنند. که حدوداً از بیست هزار تومان شروع میشود.
البته این نرخ مربوط به افرادی است که اصلاً نمونه کار ندارند. و درواقع پایینترین نرخ محسوب میشود.
جمعبندی
برای تبلیغات مفید همیشه نیاز به کرایه بیلبوردهای بزرگ ندارد، شاید ارسال پیامکهای انبوه هم هزینه زیادی داشته باشد.
حتی پخش تراکت هم کار پرزحمتی است. ولی داشتن یک تیزر موشن گرافیک مفید و مؤثر خیلی سریع بین افراد پخش میشود.
پس درزمانی کوتاه بیشترین بازده را میگیرد.
در این مقاله بحث هزینه را موردبررسی قرار گرفت. به نظر من مبلغ کاملاً با سوابق یک فرد رابطه مستقیم دارد.
مخصوصاً برندهای یا شرکتهای معروفی که برای آنها تیزر تبلیغاتی ساخته است.
شاید اگر یک متخصص فقط یک تیزر باکیفیت برای یک برند بزرگ مثل دیجی کالا ساخته باشد.
دستمزد وی چند صد برابر دیگران است. پس بهجای کمیت، کیفیت را سرلوحه کارمان قرار دهیم!