شناخت رنگ در موشن گرافیک یکی از مهمترین کارهایی است که یک موشن گرافیست باید با آن آشنا باشد. طراحی گرافیک حرکت به شدت بر رنگ متکی است. رنگهایی که در یک پروژه استفاده میشوند، پاسخهای عاطفی را در بینندگان ایجاد میکنند. درک پایهای از نظریه رنگ و شناخت رنگ در موشن گرافیک میتواند به شما در تنظیم خلق یک پروژه کمک کند. امروز ما قصد داریم شناخت رنگ در موشن گرافیک و چگونگی انتخاب یک طرح رنگی دلخواه را یاد بگیریم. هدف این مقاله ارائه توضیحات عملی و مختصر از اصول طراحی برای کسانی است که تجربه طراحی کمی دارند. قبل از اینکه ما شروع کنیم، از طریق الگوهای موشن نگاهی به نمونه کارها در سایت ما بیندازید، اگر شما نیاز به یک تم حرفهای برای پروژه بعدی دارید. همچنین تعدادی نمونه عالی از تمهای رنگ در افتر افکتس نیز وجود دارد.
تاثیر رنگ در ساخت موشن
در موشن گرافیک رنگها جزو یکی از مهمترین عوامل ساخت آن هستند که باعث زیبایی آن شده و مخاطب را ترغیب به مشاهده آن میکند. رنگها یکی از موهبتهای الهی محسوب میشوند که سبب رنگی شدن دنیای ما شدهاند. برای همین است که با مشاهده رنگهای مختلف، آبوهوای روح و روانمان تغییر یافته و نشاط خاصی را برایمان به وجود میآورد. شناخت رنگ در موشن گرافیک بر پایه سه رنگ اصلی و مهم یعنی رنگهای قرمز، سبز و آبی است. ترکیب این سه رنگ اصلی با یکدیگر سبب پیدایش دیگر رنگها میشود. هرکدام از این رنگها با وجود ویژگیهای متفاوتی که دارن باهم همسان نیستند. ترکیب مقدار مساوی هر سه رنگ اصلی باهم رنگ سفید را به وجود میآورد و همچنین ترکیب این رنگها با مقادیر مختلف باهم باعث به وجود آمدن رنگهای گرم، سرد و خنثی میشود.
روانشناسی رنگها
در طراحی موشن گرافیک باید تا حدودی علم روانشناسی رنگها را داشته باشید تا با دانستن تاثیر رنگها بر رفتار افراد بتوانید یک موشن گرافیک بینظیر را طراحی کنید. برای اینکار باید در مورد روانشناسی رنگها اطلاعات کاملی را دریافت کنید. همه رنگهایی که در دنیای پیرامون شما وجود دارند دارای ویژگی و خصوصیتهای خاصی هستند که در ادامه به معرفی آنها برایتان میپردازیم:
• سفید: نمادی از صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی است. رنگ سفید بهترین رنگ برای پس زمینه در طراحی موشن گرافی است.
• سیاه: نمادی از ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، مهارت و باستان است. استفاده از رنگ مشکی برای پسزمینه چشم را اذیت میکند اما برای رنگ متن روی یک پسزمینه روشن فوقالعاده است.
• قرمز: نمادی از توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. این رنگ توجه مخاطب را به خود جلب میکند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. دیدن این رنگ احساس مخاطب را برانگیخته و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.
• آبی: نمادی از امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است. رنگ آبی دومین رنگی است که بیشتر مخاطبان آن را میپسندند و این رنگ در تجارت به معنای ضمانت مالی است.
• سبز: نمادی از تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی است. این رنگ در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.
• قهوهای: نمادی از تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن است. رنگ قهوهای رنگ کره خاکی بوده و در طبیعت بسیار فراوان است.
• خاکستری: نمادی از صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است. این رنگ در تجارت به معنای سنت گرایی است.
• صورتی: نمادی از ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک است. این رنگ اولین رنگ مخاطب پسند میباشد.
• بنفش: نمادی از وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت است. این رنگ در تجارت نشان از بزرگی است. همچنین رنگ بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه است.
• نارنجی: نمادی از سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی است. این رنگ به معنای احتیاط میباشد.
• زرد: نمادی از نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. این رنگ در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه بوده و برای تاکید نیز خوب است. رنگ زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوختوساز را زیاد میکند و سختترین رنگ برای چشم است.
شناخت مبانی رنگها در طراحی گرافیک
موشن گرافیست میتواند کلیه رنگهای طیف را کنار هم قرار دهد، به گونهای که ترکیبی زیبا و هارمونیک خلق کند. رنگهای مشابه به دلیل وجه اشتراکی که در یک رنگ دارند از گونهای هماهنگی ذاتی برخوردار هستند. اصول هماهنگی به طور وسیعی مورد بررسی قرار گرفته است که حاصل این بررسیها رنگ را چنین بیان می کند: هماهنگی در رنگ یعنی آفرینش یک ترکیب رنگی منظم، سازگار و دلنشین با استفاده درست و بجا از تفاوتهای رنگ.
همچنین باید بدانید که هماهنگی باید دارای 4 خصوصیت باشد: (دلنشینی، سازگاری با موضوع، وحدت و تنوع) این هماهنگی لازمه ایجاد محیطی است که یک طراح گرافیک بتواند مانند یک شاعر و نویسنده احساسات و تفکرات خود را در راستای اهداف تجاری و هم در جهت نزدیکی بیشتر به مفهوم هنر، بیان کند.
تئوری رنگها
اگر شما همیشه شک داشته باشید، بهترین شیوه معمولاً انتخاب یک رنگ بسیار نازک برای پسزمینه است و رنگ بسیار تیره برای متن است، یا برعکس. اینیک منطقه است که تئوری رنگ برای قابلیت استفاده از موشن بسیار مهم است. در اکثر پروژهها، مناطق متن بسیار متنوعی نیستند تا بتوانند واقعاً خلاق باشند – بنابراین متن باید ساده و قابلخواندن باشد.
چرخهی رنگ
چرخه رنگ (رنگ دایرهای شکل) رنگها را بر روی یک نقشه دور مرتفع میکند تا ارتباط بین رنگهای اولیه، رنگهای ثانویه و رنگهای سهبعدی را نشان دهد. براساس موقعیت رنگ روی چرخه رنگ، میتوانید بلافاصله رنگهای تکمیلی را تعیین کنید. موقعیت رنگ در چرخه رنگی RGB براساس طول موج نور است، قرمز طولانیترین طول موج را دارد و آبی یکی از کوتاهترینها است. سه نوع اصلی از چرخههای رنگ وجود دارد که هرکدام پس از رنگ اصلی آنها نامگذاری میشوند. هنرمندان دیجیتال، عکاسان و طراحان وب از چرخ رنگی RGB استفاده میکنند که از رنگهای اصلی قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است. نقاشان اغلب از یک چرخه رنگ RYB استفاده میکنند که از رنگهای اصلی قرمز، زرد و آبی تشکیل شده است. چاپگرها و مجلات از چرخه رنگی CMYK استفاده میکنند که دارای رنگهای اصلی سایه، قرمز و زرد است – K برای کلید ‘key’ در این مورد سیاه است. به همین دلیل است که شما نیاز به خرید پرینتر رنگی برای پرینترهای رنگی، قرمز و زرد دارید.
انواع طرحهای رنگی
در موشن گرافیک انواعی از طرح های رنگی وجود دارد که موشن گرافیست باید بداند که با ترکیب این رنگها کنار هم چگونه میتواند از این رنگها در طرحهایی که مشتری میخواهد هارمونی و ارتباط فوقالعاده زیبایی میان رنگها ایجاد کند. هارمونی رنگها براساس چرخه رنگ، بهترین رنگها را در کنار هم قرار میدهد. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.
• Monochromatic (تک رنگ)
• Analogous (رنگ های مشابه)
• Complementary (یا رنگ های مکمل)
• Split-complementary
• Triadic (رنگ بندی سه گانه متساوی الاضلاع)
• Tetradic (رنگ بندی چهار ضلعی یا مستطیلی)
انتخاب بهترین رنگ در طراحی موشن
در روانشناسی رنگها رنگهای دنیای پیرامون ما هرکدام بیانگر یک پیام خاص برای مخاطب بوده و بهتر است رنگها را بر اساس موضوع و کاری که میخواهید درباره آن طرح بزنید، انتخاب کنید. در قسمت روانشناسی رنگها به طور کامل رنگها را نام برده و درباره آنها توضیح دادیم میتوانید با مطالعه آن بهترین رنگها را در طراحی خود به کار ببرید.
تکمیل شناخت رنگ در موشن گرافیک
تکمیل شیوهای است که رنگها را از نظر روابط خود با رنگهای دیگر میبینیم. هنگامیکه رنگها مکملی از طیف رنگیاش را جذب میکنند، آنها با توجه به ایجاد محیطی شاد که چشم میتواند در آنجا قرار بگیرد، مردم را در نظر میگیرند که جذب طرح رنگی شوند. تکمیل میتواند شما را به ارتفاعات جدیدی از پیچیدگی طراحی هدایت کند، زمانی که میتوانید شروع به پیچیدگیهای ترکیب رنگ کنید .رنگهای مخالف یکدیگر در چرخ رنگ، رنگ مکمل هستند. این رنگها در طراحی به خوبی کار میکنند. آنها بسیار بصری و جذاب هستند. رنگ مکمل تقسیم شده از یک رنگ پایه و دورنگ در کنار رنگ مکمل آن ساخته شده است. بهعنوانمثال، آبی و زرد مکمل هستند. برای دانستن رنگ مکمل تقسیم آبی، شما دو رنگ در کنار زرد را خواهید گرفت. بنابراین رنگهای مکمل رنگ آبی، قرمز،زرد (نارنجی) و سبز،زرد (سبز روشن) هستند.
سخن آخر
ما در این مقاله به هر آنچه که مخاطب برای شناخت رنگ در موشن گرافیک باید بداند اشاره کردیم، اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد هر یک از این عناوینی که توضیح دادیم دارید خوشحال میشویم آن را با رستا آیتی و مخاطبانش به اشتراک بگذارید.
بازتاب: آموزش موشن گرافیک - بهترین دوره های آموزشی در رستا آی تی