موشن گرافیک راهی برای انتقال پیام کسبوکارهایی است که براساس اهداف و شرایط هر کسبوکار دارای انواعی هستند که میتواند با شیوههای مختلف به کاربر منتقل شود. هرکدام از این انواع موشن گرافیک با روشی خاص شما را به هدفتان میرساند و در ذهن مخاطب نقش میبندد. شاید این سوال که چرا موشن؟ نیز برای شما به وجود آید. در ادامه قبل از آنکه انواع موشن گرافیک را برایتان شرح دهم، میخواهم جواب این سوال را برایتان روشن کنم.
چرا موشن؟
موشن گرافیک یک تکنیک فوقالعاده برای نمایش ایدههای مختلف به صورت خلاصه است. ویدیوهای بازاریابی متحرکسازی شده ابزار مناسبی برای شناساندن ایده کسبوکار شماست و این کار را خیلی سریع و در عرض چند ثانیه انجام میدهد. این نوع از بازاریابی ویدئویی میتواند ایدههای پیچیده را بهراحتی توضیح دهد و پیام را سریعتر به مخاطب منتقل کند.
برای آشنایی بیشتر با خدمات موشن گرافیک رستا آیتی میتوانید به این صفحه ما سر بزنید و با نمونه کارهای ما در این زمینه بیشتر آشنا شوید.
انواع موشن گرافیک
طراحی موشن گرافیک شاخهها و زیرمجموعههای متعددی دارد. بعضی از آنها عبارتند از:
- ویدئوهای توضیحی
- بازاریابی محصول
- انیمیشنهای محیط کاربری
- آیکون
- لوگو
- فیلم کوتاه
- عنوان
- پرزنتیشن
- اینفوگرافیک
- برودکستینگ
- گیف
- واقعیت مجازی
شاید بهتر باشد قبل از آنکه با انواع موشن گرافیک آشنا شوید، در ابتدا فرق بین موشن و انیمیشن را به خوبی درک کرده باشید. ما در مقاله تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن سعی کردهایم به صورت مختصر و کاملا مفید در این رابطه صحبت کنیم.
ویدئو های توضیحی
ویدیو توضیحی Screencast یکی از پرکاربردترین انواع موشن گرافیک که نوعی ضبط ویدیو دیجیتال از صحنه همراه با صداست که با هدف توضیح دادن یک فرایند یا مفهوم به کار میرود. افراد زیادی تماشای ویدیو را به خواندن متن ترجیح میدهند. اگر بتوانید یک طراحی گرافیک توضیحی موفق بسازید، مخاطبان با آن ارتباط برقرار کرده و در نهایت شانس این که تبدیل به مشتری شما شوند افزایش مییابد. ساخت ویدیوهای توضیحی روشی عالی برای معرفی و چگونگی استفاده از محصولات شما است.
بازاریابی محصول
ویدئوهای بازاریابی محصول، یک راه عالی است تا بتوانید محصولتان را با هزینه پایین و با جزییات بهتری طرز استفاده از آن را به کاربر نشان دهید. بعضی از محصولاتی که ما استفاده میکنیم ممکن است پیچیدگیهایی داشته باشند که موشن گرافی بتواند واقعا کمکرسان باشد.
انیمیشن های محیط کاربری
استفاده از انیمیشن محیط کاربری باعث میشود کار شما حرفهایتر نمایش داده شده و کاربر بهراحتی با کارایی اپلیکیشن آشنا شود. همچنین میتوان از تواناییهای موشن گرافیک، برای نمایش انواع انیمیشن منوها و اسلایدها و… استفاده کرد تا کاربران فهم بهتری از یوزراینترفیس محصول داشته باشند. این نوع سفارش موشن گرافیک بیشتر برای ارتباط بین گرافیست و توسعهدهنده (برنامه نویس) کاربرد دارد تا بتوانند به کمک هم، درک بهتری از محصول نهایی داشته باشند.
آیکون
نوعی دیگر از موشن گرافیک محرک سازی آیکون Icon است، که میتواند باعث پویایی بیشتر وبسایت یا اپلیکیشنها شده و توجه مخاطبان را به خود جلب کند. به این صورت که وقتی نشانگر ماوس توسط کاربر روی آیکونهای موجود در صفحه قرار میگیرد، شروع به نمایش دادن یک انیمیشن ساده کرده و کاربر را مشتاق به کلیک کردن روی آیکون میکند.
لوگو
لوگو Logo نوع دیگری از انواع موشن گرافیک، که روشی مدرن و عالی برای جلب توجه مخاطب به برند شما است. با افکتهای زیبایی که می توانید طراحی کنید، لوگو شما بسیار جذابتر نمایش داده خواهد شد. هر چه طراحی موشن گرافیک لوگو حرفهایتر و جالبتر باشد، مخاطبان احساس مثبتتری نسبت به برند شما پیدا خواهند کرد. انیمیت کردن لوگو کار بسیار لذتبخشی است که میتواند برند شما را جذابتر جلوه دهد و نام تجاری شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند.
فیلم کوتاه
ویدیو موشن یا فیلم کوتاه یکی دیگر از انواع موشن گرافیک است. چیزی که به موشن گرافیک قدرت میدهد، توانایی وارد شدن به دنیایی از تصورات و تخیلات است. در زمینه فیلم کوتاه دو دستهی انیمیشنها و موشن گرافیکها میتوانند به هم تبدیل شوند. با این تفاوت که در موشن گرافیک از اشکال سادهتر و جزییات کمتری استفاده میشود. اما در انیمیشن جزییات بیشتر و شخصیت پردازیها به کار گرفته میشود.
عنوان
یکی از معروفترین و شناختهشدهترین انواع موشن گرافیکها را در عنوان Titel، تیتراژ فیلم و تلویزیون میبینید که افکت دارد و در آن از متن، اسم بازیگران و… استفاده شده است که این یک طراحی گرافیک است. برخی دیگر از عناوین هستند که متحرکسازی میشوند. حرکت عناوین مخاطب را به خود جذب و از اهمیت موضوع برای او پرده برمیدارد.
پرزنتیشن
در ارائهی مقالات و سخنرانی در کنفرانسها و همایشها میشود از قدرت موشن گرافیک استفاده کرد و به نوشتهها و عکسها حرکت داد. همچنین میشود به مفاهیم و نمودارها انیمیشن اضافه کرد. این موارد باعث بهبود ارائه و انتقال بهتر مفهوم میشود. با استفاده از این تکنیک میتوانید تمامی تصاویر، متون، نمودارها و عناوین را توسط المانهایی به حرکت درآورید و شنوندگان را مجذوب ارائهی خود کنید.
اینفوگرافیک
اطلاعات و گرافیک که همان اینفوگرافیک است، در قالب نمایش دیداری از دادهها (data)، اطلاعات (information) و یا دانش (knowledge) است. در واقع برای سهولت ارتباط با مخاطب تکنیک جدیدی به نام اینفوگرافیک infographic ابداع شده است. اینفوگرافیک نوعی ارتباط بصری است که امروزه به یک روش بازاریابی تبدیل شده و به منظور جلب توجه و درک مطالب بهکار میرود. با استفاده از اینفوگرافی میتوانیم اطلاعاتی که میخواهیم به مخاطب انتقال دهیم را درقالب یک عکس با رنگآمیزی و طراحیهای زیبایی به مخاطب نشان دهیم. از آنجایی که بیشتر مخاطبان در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند، میتوانند این اینفوگرافیک را به افراد بیشتری ارسال کرده و مطالب، محصولات و سایت شما را معرفی کنند. نمونههایی از اینفوگرافیک را میتوان در محیطهای عمومی نظیر علائم راهنمایی و رانندگی، نقشه مترو و یا نمودارهای هواشناسی دید.
برودکستینگ
برودکستینگ Broadcasting یا گرافیک پخش؛ روزانه تعداد زیادی از این نوع موشن گرافیک را در اخبار، رویدادهای ورزشی، استودیوهای خبری زنده و… بهصورت زیرنویس و نمایش نامها و اماکن در اعلان خبرها به صورت متحرکشده مشاهده میکنید. در این نوع گرافیک حرکتی، برودکستینگ اطلاعات را به صورت مفهومی کامل و کوتاه به مخاطب القا و باعث درک بهتر و سریعتر مخاطب میشود.
گیف
یکی از محبوبترین کاربردهای موشن گرافیک ساخت گیف Gif است. خود گیف انواع مختلفی دارد و میتواند یکی از انواع موشن گرافیک هم به شمار آید. یکی از کاربردهای متداول گیف، استفاده از آن به عنوان پست در شبکههای اجتماعی است که از سایر پستها که به صورت ایستا هستند، بیشتر جلب توجه میکند. همچنین میتوانید از گیف به شکل بنر تبلیغاتی در سایت خود استفاده کنید.
واقعیت مجازی
واقعیت مجازی Virtual Reality چیزی است که مرز بین دنیای مجازی و واقعی را برای کاربران بیمعنا میکند. خلاقیتی که میتوان در گرافیک حرکتی برای واقعیت مجازی استفاده کرد نامحدود است. واقعیت مجازی استفاده از فناوری پیشرفته ازجمله کامپیوتر و ابزارهای چندرسانهای مختلف برای ایجاد یک محیط مجازی شبیه سازی شدهاست. این محیط کاربری اشیاء، حوادث و رخدادهای مجازی قابل مقایسه با دنیای واقعی را بهطور تعاملی در دست میگیرد. همچنین تصاویر نمایشی و حرکتی را مشاهده میکند، بهطوری که فرد گمان کند در محیط واقعی قرار گرفته است. نمونه واقعیت مجازی را در گوگل مپ، شهربازیها و اتاقهای بازی دیدهاید. پس از قرار گرفتن دراین محیط مجازی و دیجیتالی باعث میشود مخاطب خود را آن لحظه در دنیای واقعی ببینید و این موضوع برایش بسیار لذتبخش باشد.
سخن پایانی
امیدواریم با خواندن این مطلب درک درستی از انواع موشن گرافیک در صنعت بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و تولیدمحتوا پیدا کرده باشید. در بین تمامی این موارد گفته شده، شما چه نوع موشن گرافیکی برای هدف خود نیاز دارید؟ آیا شما انواع دیگری از موشن گرافیک را میشناسید؟ نظرات خود را در رابطه با این مطلب در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.