رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی چیست؟
در مقالات قبلی رستا آی تی روش های افزایش بازدید سایت را بررسی کردیم.
اگر به یاد داشته باشید، استفاده روش را یکی از موثر ترین روش ها نام بردیم.
امروزه بسیاری از کسب و کار ها، به خصوص کسب و کار های اینترنتی، فروشگا های اینترنتی و … از این روش تبلیغات برای بهبود وضعیت خود و جذب بازدید بیشتر استفاده میکنند.
این روش تبلغات اگر به درستی انجام گردد میتواند برای سئو سایت بسیار مفید باشد.
به همین جهت نیاز دانستیم مقاله ای تحت عنوان «رپورتاژ آگهی و تاثیرات آن بر سئو» برای شما آماده کنیم.
پیشنهاد میکنیم تا پایان با ما باشید و این مقاله را برای دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید.
کلمه رپورتاژ (Advertorial) از دو واژه Advertisment و Editorial گرفته شده است.
به صورت کلی تبلیغی که در قالب یک نوشته گزارشی به مخاطبین ارائه شود را رپورتاژ میگویند.
رپورتاژ آگهی
در این نوع گزارش ها مخاطب متوجه نمیشود که متن جنبه تبلیغات دارد و تصور میکند در حال مطالعه کردن یک نوشته است.
همین بی طرف بودن متن است که باعث جذب مخاطبین میشود.
مراحل ارائه رپورتاژ به این صورت است که نویسنده گزارشی تبلیغی و کاملا بی طرف از برند و محصولات خود مینویسد.
حال این گزارش را به یک رسانه تحویل میدهد( رسانه میتواند مجله، برنامه تلویزیونی و یا یک سایت باشد).
آن رسانه نیز در عوض منتشر کردن مبلغی را از شرکت دریافت میکند.
در رسانه های چاپی، این آگهی به شکل یک مقاله بی طرف ارائه میشود.
اما در تلویزیون به شکل یکی آگهی از محصولات و یا یک متن در برخی برنامه های گفتگو محور و پربازدید ( مانند خندوانه) پخش میشود.
در رسانه های اینترنتی نیز این آگهی به شکل نوشتار، گفتار، تصویر، ویدئو و لینک به صورت هم زمان استفاده میشود.
این دقیقا همان دلیل است که آگهی رپورتاژ برای سئو سایت نیز مفید میشود.
رپورتاژ آگهی در رسانه های اینترنتی
با گسترش استفاده مردم از اینترنت، رسانه های اینترنتی بهترین گزینه برای ارائه آگهی و تبلیغات است.
رپورتاژ ها نیز در این رسانه ها به اشکال مختلف منتشر میشود.
در واقع ماهیت آنها در رسانه های اینترنتی شباهت بسیاری با رسانه های چاپی دارد.
در این روش ابتدا متن گزارش در قالب یک مطلب آموزشی نوشته میشود.
سپس این گزارش جهت انتشار در خبرگزاری ها، وبسایت های معتبر، وبسیات های پر بازدید و… ارائه میشود.
حال وبسایت های منتشر کنند در قبال آن مبلغی مشخص دریافت میکنند.
مزیت استفاده از فضای اینترنت برای تبلغات و آگهی ها، اشکال مختلف آن میباشد.
در این صورت که شما میتوانید همزمان از متن، تصویر، ویدئو و از همه مهم تر لینک برای انتقال پیام و معرفی برند خود استفاده کنید.
از طرفی اینگونه روش ها میتوانید برای سئو سایت شما بسیار بسیار مفید واقع شود.
رپورتاژ آگهی و تاثیر آن بر روی سئو
انتشار یک آگهی تبلیغاتی به شکل رپورتاژ میتواند تاثر مثتی بر روی سئو و رتبه سایت شما داشته باشد.
به صورت کلی ارائه و انشار این نوع پیام ها مانند نوشتن یک پست مهمان است.
اگر در مقالات قبلی رستا آی تی با ما بوده باشید، میدانید که نوشتن پست مهمان برای سئو چقدر مفید است.
هنگامی که شما میخواید یک آگهی را به شکل رپورتاژ از کسب و کار خود منتشر کنید؛
به دنبال وبسایت های معتبر، پر بازدید و مرتبط به کست و کار خود میگردید.
این گونه وبسایت ها حتما دارای آتورتی (Domain Authority ) بالایی نیز هستند.
با این وجود منتشر شدن لینک سایت شما در اینگونه سایت ها میتواند برای سئو و رتبه شما بسیار مفیدباشد.
در زیر ۳ دلیل واضح و قانع کننده برای شما آورده ایم:
- وبسایت های نمایش دهنده آگهی معمولا بین ۳ تا ۵ لینک در رپورتاژ آگهی را میپذیرند. این یعنی شما میتوانید تا ۵ بار به سایت خود لینک دهید!
- وب سایت های نمایش دهنده آگهی معمولا دارای بازدید روزانه بالایی هستند. بنابر این قرار گرفتن لینک شما در اینگونه سایت ها باعث افزایش ترافیک و بازدید سایت شما میشود. ( پیشنهاد میکنم مقاله تکنیک های افزایش بازدید سایت را مطالعه کنید)
- یک رپورتاژ آگهی در وبسایت های معتبر، میتواند تاثیرات مثبی بر روی برند سازی و تبدیل بازدید کنندگان به مشتری داشته باشد.
رپورتاژ آگهی از نظر گوگل
همانطور که گفتیم رپورتاژ نوعی تبلیغ است که در قالب نوشته و مقاله منتشر میشود.
این نوع تبلیغات برای افزایش بازدید و سئو سایت بسیار مفید هستند.
اما آیا گوگل هم نظر مثبتی بر این نوع آگهی ها دارد؟
در فوریه سال ۲۰۱۳ بود که وبسایت Interflora که در انگلستان در زمینه فروش گل آنلاین فعالیت می کرد، کمپین بزرگی به راه انداخت و در نتایج پیج رنک گوگل اختلال ایجاد کرد.
این در حالی بود که تمام محتوای تولید شده در کمپین Interflora به عنوان رپورتاژ آگهی مشخص شده بودند
و لینک های قرار گرفته در این مقالات همگی با انکر تکست های Exact Match بهینه سازی شده بودند
تا بتوانند بهترین نتیجه را در رتبه بندی نتایج جستجو به دست آورند.
در همان موقع بود که گوگل حس خطر کرد!
او وبسایت Interflora و تمامی منتشر کنندگان رپورتاژهای آگهی اش را جریمه کرد.
همین موضع باعث ترس و خطر وبمستران شد.
اما در سال های بعد برخی دیگر از وبمستران به استفاده از این روش روی آوردند.
همین امر باعث شد سرپرست تیم وب اسپم گوگل (مت کاتس) نکات مهمی درباره استفاده از رپورتاژ بیان کند.
گفته های مت کاتس سر پرست تیم وب اسپم گوگل در مورد رپورتاژ آگهی
در صورتی که قصد استفاده از آگهی به شکل رپورتاژ دارد، باید به دو نکته مهم توجه کنید:
اول اینکه مطمئن شوید لینک موجود در آگهی شما به صورت Nofollow باشد. در غیر این صورت آگهی رپورتاژ شما با خرید لینک براری میکند.
دوم اینکه اگر مقاله ای به شکل رپورتاژ آگهی نوشته اید باید کاملا برای مخاطب مشخص باشد.
یعنی مخاطب از همان اول متوجه شود که دارد یک متن تبلیغاتی میخواند. در این صورت اگر دوست داشت به خواندن ادامه میدهد.
در صورت کلی به دونکته اصلی گوگل باید توجه کرد:
- استفاده از لینک ها با تگ “rel=”no follow
- آگاهی دادن به مخاطب درباره رپورتاژ
جمع بندی
در پایان بگوییم که هم اکنون بسیاری از وب سایت های جهان از آگهی تبلیغاتی به شکل رپورتاژ استفاده میکنند.
نکته جالب اینجاست که بسیار از آنها بر خلاق قوانین گوگل هستند.
بهتر است هر دو ماه یا سه ماه یک بار، یک رپورتاژ در وب سایت های معتبر منتشر کنید.
به علاوه باید به خاطر داشته باشید که تعداد لینک هایی که در محتوای خود قرار می دهید نباید بیشتر از ۵ عدد باشد. به این ترتیب گوگل به سختی می تواند غیر طبیعی بودن لینک های Follow شما را تشخیص دهد.
اگر در این حوزه سوال دارید آن را برای ما دیدگاه کنید. برای ثبت رپورتاژ آگهی خود دارید، در بخش تماس با ما در میان بگذارید.