بازاریابی اینستاگرام – در ۶ اکتبر ۲۰۱۰، یک شبکه اجتماعی جدید بر پایه تصویر ظهور پیدا کرد. نام این شبکه اجتماعی که توانست به سرعت محبوب شود، چیزی جز instagram.com نبود. تا دسامبر همان سال، اینستاگرام بیش از یک میلیون کاربر فعال داشت، بسیار واضح است که مردم علاقمند به این فرصت بودند تا تصاویر فعالیت های روزانه خود را با دوستان و پیروانشان به سرعت به اشتراک بگذارند. یک سال بعد، افتخار بیش از ۱۵۰ میلیون آپلود، ۱۰ میلیون کاربر فعال، و مقامی جدید با عنوان «برنامه سال» آیفون را در اختیار داشت.
چند آمار اینستاگرامی مهم
در نهایت تنها در زمان کوتاه هشت سال، اینستاگرام به یک ابزار بازاریابی قدرتمند تبدیل شده که کارآفرینان باهوش از آن استقبال می کنند. بر همین اساس بازاریابی اینستاگرام از مفاهیم بازاریابی نسبتا جدیدی است که حائز اهمیت به شمار می رود.
- یک میلیارد کاربر فعال در ماه، به این معنی است که هم مشتریان شما و هم رقبایتان تقریبا حتما از اینستاگرام استفاده می کنند. این یعنی اهمیت بالای بازاریابی اینستاگرام
- ۳۵ درصد از بزرگسالان ایالات متحده از اینستاگرام استفاده می کنند، بنابراین مادامی که دسترسی به فیسبوکوجود نداشته باشد، اینستاگرام یک پلت فرم فوق العاده ارزشمند است.
- جمعیت جوان تر – بیش از نیمی از کاربران اینستاگرام زیر ۲۹ سال هستند (۶۵%) – اگر مشتریان شما این جمعیت است، اینستاگرام مکانی است که باید آنجا باشید.
- ۴۹ درصد از کاربران اینستاگرام، حداقل روزانه فید اینستاگرام خود را بررسی می کنند، نگاه های بسیاری به تلفن های همراه است! پس با ایجاد یک استراتژی مناسب در راستای بهبود بازاریابی اینستاگرام از این فرصت نهایت استفاده را ببرید.
بر اساس آمار اینستاگرام یک رشد دورقمی سالیانه داشته و هیچ نشانه ای از کند شدن آن تاکنون، ظاهر نشده است. واضح است که اکنون وقت آن رسیده تا اینستاگرام و بازاریابی اینستاگرام را به عنوان بخشی از برنامه بازاریابی کلی خود بپذیرید.
اما اینستاگرام چالش های منحصر به فردی را نیز ارائه می دهد، و اگر ارزش زمانتان را داشته باشد، ممکن است شما را غافلگیر کند. اینستاگرام تصویر محور است و برخلاف فیسبوک و توئیتر، متن (که در اینستاگرام، کپشن نامیده می شود) در درجه دوم قرار دارد، اگرچه اینستاگرام با محدودیت کاراکتر کپشن، کاملا سخاوتمندانه رفتار کرده است؛ با این حال به خاطر داشته باشید که حتی در سایر پلت فرم ها، تصاویر بهتر متن عمل می کنند، بنابراین تمرکز بر روی تصاویر در بازاریابی اینستاگرام نکته قابل تاملی است.
آموزش شروع یک بازاریابی اینستاگرام موثر
برای شروع یک بازاریابی اینستاگرام باید کارهای زیادی انجام داد. از ایجاد یک پروفایل جذاب و قابل توجه گرفته تا داشتن استراتژی در ارسال پست ها و تعامل با کاربران. با این حال ما در این مقاله قصد داریم فقط به گام اول ایجاد یک بازاریابی اینستاگرام موفق یعنی ایجاد پروفایل در اینستاگرام اشاره کنیم.
مشخصات (پروفایل) اینستاگرام خود را ایجاد کنید
همه چیز با پروفایل آغاز شده و اولین وظیفه شما این است که مشخصات پروفایل خود را بهینه سازی کرده تا به مخاطبان مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.
همانند هر پلت فرم اجتماعی، اینستاگرام از شما می خواهد که یک پروفایل ایجاد کنید. این، جایی است که دنبال کنندگان جدید، اطلاعات بیشتری در مورد شما می فهمند، برای چه کسی خدمات انجام می دهید، و شخصیت شما شبیه چیست. این شانس شما برای درخشیدن در ۱۵۰ کاراکتر یا کمتر می باشد.
این بخش از کار بازاریابی اینستاگرام بیشتر شبیه تلاش برای توضیح تمامی تجارتتان در یک توئیت است و ممکن است سخت تر از آنچه که تصور می کنید باشد.
نام کاربری شما در اینستاگرام
اگر شما تازه وارد اینستاگرام شده اید، اولین وظیفه تان این است که درمورد یک نام کاربری تصمیم بگیرید. هم نام های واقعی (کوچک یا بزرگ) و هم نام های وبسایت قابل قبول هستند، بنابراین احتمالا خواهید خواست که با نام تجاری معمولی خود کار کنید. اگر همه شما را همه جا با نام تان شناخته اند، پس به هر طریقی نام خود را در اینستاگرام به همان گره بزنید. اگر شما با نام تجاری خود شناخته شده اید، با همان کار کنید. البته اکنون قاعدتا نام های ساده در دسترس نخواهند بود. با این حال نهایت تلاش خود را به کار ببرید تا یک نام مناسب و ترجیحا کوتاه که به راحتی در ذهن بماند انتخاب کنید.
اساسا یک نام کاربری برای بازاریابی اینستاگرام خود انتخاب کنید که:
- کوتاه و ترجیحا یک یا دو بخشی باشد.
- با آن راحت باشید.
- افراد فورا شما را بشناسند. دقیقا منتهی به نام تجاری شما یا شخصیت شما بشود.
یک عکس عالی انتخاب کنید
آیا طرفداران، مشتریان و دنبال کنندگانتان آرم شما را می شناسند، یا شما را با چهره خندانتان تشخیص می دهند؟ آیا قبل از تصمیم برای ایجاد پیج و بازاریابی اینستاگرام در شبکه های اجتماعی دیگر نظیر لینکداین و فیسبوک حساب کاربری با تصویر مشترک داشته اید؟ اگر پاسخ مثبت است پیشنهاد می کنیم برای شناخته شدن و موفقیت بیشتر در بازاریابی اینستاگرام از همان تصویر شناخته شده استفاده کنید.
به طور کلی، یک تصویر از چهره، تقریبا بهترین انتخاب می باشد، مگر اینکه شما کوکاکولا یا نایک، یا سایر برندهای تجاری کوچک و بزرگ باشید.
برای تصویر پروفایل خود، اطمینان حاصل کنید که یکی از مواردی را انتخاب می کنید که «بهترین حالت شما» را نشان می دهد. منظورم این است که عکسی را که چشمانتان در برابر آفتاب بسته شده یا در حال عرق ریختن بر روی تردمیل هستید انتخاب نکنید. در عوض تصویری را انتخاب کنید که نشان دهنده شخصیت شما باشد و در عین حال حرفه ای و نمایانگر کسب و کار شما باشد.
یک بیوگرافی عالی آماده کنید
به چگونگی ایجاد بیوگرافی های موثرین در کسب و کار خود، نگاهی بیاندازید. البته نه برای کپی کردن، بلکه به عنوان الهام گرفتن از آنها استفاده کنید. نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای تاثیر قابل توجهی در موفقیت بازاریابی اینستاگرام شما خواهد داشت.
برای مثال Carrie Wilkerson، از مجموعه ای از صفات برای توصیف خودش استفاده کرده است: «مشوق، نشر دهنده شادی، و متخصص فنون پیشرفت در کسب و کار.»
در مقابل، مربیان و معلمان تجارت جواهر Tracy Matthews و Robin Kramer از کلمات کلیدی و نام ها برای به کارگیری در بیوگرافی خود استفاده کرده اند: کارشناسان تجارت جواهر، مربیانی برای طراحان جواهرات، آموزش رایگان، دوره های آنلاین، بهترین انجمن طراحان، برای اردوی آموزشی ۱۴ روزه رایگان تقویت فروش مجازی به ما بپیوندید.»
نکته مهم بیو نویسی در بازاریابی اینستاگرام
سعی کنید تجارت خود را با جملات و کلمات کلیدی مناسب و البته نوآورانه توصیف کنید. حتما از تگ کردن برای توصیف کسب و کار خود استفاده کنید. در این حالت شانس بیشتری برای نمایان شدن در نتایج جستجوی اکسپلورر اینستاگرام خواهید داشت.
در نهایت، همیشه یک لینک به وبسایت خود قرار دهید. در حقیقت کاربران قدرتمند اینستاگرام، از این فرصت برای ایجاد و پیوند صفحه مشخصات اینستاگرام به صفحه کار اصلی، استفاده می کنند. البته در ایران لینک دادن به کانال تلگرام کسب و کار نیز رایج است. با این حال بدیهی است که ارزش و اعتبار یک کسب و کار معتبر در بازاریابی اینستاگرام با لینک دادن به وب سایت برند، بیشتر مشخص می شود.
نتیجه بازاریابی اینستاگرام
بازاریابی اینستاگرام یکی از شاخه های مهم و مطرح دیجیتال مارکتینگ است که در سراسر جهان کاربرد دارد. بازاریابی اینستاگرام بستری مناسب برای افزایش بازاریابی و فروش کسب و کارها است. به همین جهت نیز اغلب کمپانی های بزرگ و کوچک و حتی کسب و کارهای خرد در این شبکه اجتماعی محبوب مشغول فعالیت هستند.
شما هم اگر صاحب یک کسب و کار هستید و یا به فکر راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید با آموزش فنون بازاریابی اینستاگرام و البته تکنیک های افزایش فالوور اینستاگرام می توانید از این شبکه اجتماعی بهره ببرید. در صورت تمایل به افزایش فالوور اینستاگرام پیشنهاد می کنیم از محصولات افزایش فالوور واقعی اینستاگرام و افزایش فالوور اینستاگرام در ۳ مرحله را به انتخاب خود تهیه کنید.